Applied Sciences Programma 'Plein van betekenis'
Op het “Plein van Betekenis” – onderdeel van het Applied Science Programma - draait het om ervaren, ontdekken en doen, in het licht van de “blue zones”. Niet alleen nadenken over betekenis, maar het in de praktijk brengen, samen met anderen. Want betekenis gaat niet over een doel of wat jij wilt worden, maar over wat jij kunt geven. Het gaat om het leren aan zaken die spelen in de “echte” wereld en om “echte” mensen.
Plein van Betekenis, dé plek waar je niet alleen geïnspireerd raakt, maar ook zelf in beweging komt. Hier draait alles om twee dingen: Betekenis geven aan je leven en werk en handelen met de toekomst in gedachten. Denk, voel, doe en ontdek hoe jij impact kunt maken. Voor anderen!
Het “Plein van Betekenis” is mogelijk gemaakt door Windesheim die als mede-initiatiefnemer is verbonden aan het festival. Echter in co-creatie met Saxion en Hogeschool Utrecht.
Gezonde natuur
Marcel van Bolhuis | Herenboeren
"De natuur heeft geen stem, maar wel een boodschap – als we bereid zijn om weer te luisteren."
Ik ben Marcel, betrokken bij Herenboeren Zwolle: een burgerinitiatief dat landbouw, natuur en gemeenschap opnieuw verbindt. Niet als tegenbeweging, maar als aanjager van de voedsel transitie en daarmee als vooruitgang in harmonie met de aarde. Ik geloof in een manier van boeren die de natuur versterkt, de bodem herstelt en mensen weer onderdeel maakt van het ecosysteem waar ze van afhankelijk zijn.
Mijn missie is om natuur niet langer als decor of kostenpost te behandelen, maar als bron van gezondheid, leven en verbinding. Door samen te werken aan goed eigenaarschap van het land en de keuzes die we daarop maken, brengen we regeneratieve landbouw terug naar de gemeenschap – met als gevolg toename van biodiversiteit, landschap én een betere voedselkwaliteit.
Ik neem de ervaring mee van samen bouwen aan een gezonde, lokale voedselketen met positieve impact op mens en milieu. Je bent welkom om in gesprek te gaan over natuurinclusief ondernemen, gedeeld eigenaarschap en samen leren van het land.
Dé uitdaging waarvoor ik sta: Herenboeren Zwolle wil samen met ongeveer 200 deelnemers/medeondernemers/eigenaren het gezonde voedsel verbouwen in een bedrijf met een gesloten kringloop, waar voedsel wordt verbouwd voor 500 monden.
Gezonde zaken
Bas Huisman | Reestlandhoeve
“Gezond ondernemen begint met rust, aandacht en een heldere focus op wat er echt toe doet.”
Ik ben Bas, eigenaar van de Reestlandhoeve: een wijngaard in het Overijsselse landschap waar wijnbouw, zorg en ondernemerschap samenkomen. Ik werk graag met mijn handen, in het ritme van de seizoenen. Wijn maken is voor mij een manier van werken en leven waarin natuur, kwaliteit en aandacht voor mensen centraal staan.
Ik wil laten zien dat ondernemen ook anders kan. Met ruimte voor gezond verstand, langetermijnkeuzes en aandacht voor mens en omgeving. Ondernemen hoeft niet altijd sneller of groter. Gezonde zaken zijn voor mij zaken die kloppen – in je hoofd, in je hart en in de praktijk van alledag.
Ik neem het verhaal van de Reestlandhoeve mee. Een voorbeeld van ondernemen in balans: met de natuur, met jezelf en met de mensen om je heen. Geen groei om de groei, maar waarde creëren die blijft. Zoals een goede wijn, die niet snel vergeten wordt.
Dé uitdaging waarvoor ik sta: Op de Reestlandhoeve kiezen we bewust voor kwaliteit en menselijke maat – ook als dat tegen de stroom in is. De uitdaging is om daarin koers te houden, zonder concessies te doen aan waar je echt voor staat.
Gezonde zorg
Arjan Siemerink | Foodfoundry
"Voeding is de eerste vorm van zorg – voor jezelf, de aarde en elkaar."
Ik ben Arjan, oprichter van The Food Foundry, wij delen bij TFF een echte liefde voor eten & drinken. Onze expertise en dagelijks werk is gebaseerd op het tackelen van uitdagingen van nu en de toekomst. Door het zien van kansen op “echte’ innovatie vanuit de kern, bouwen we internationaal aan nieuwe voedselsystemen, concepten en innovaties die het verschil maken. Ik geloof dat echte verandering begint bij dagelijkse keuzes, en dat eten misschien wel onze meest onderschatte vorm van gezondheid is. De impact van de keuzes die we dagelijks maken blijken vaak vaag zijn, is het nu goed voor mij of voor de wereld, en bij wie ligt nu eigenlijk die verantwoordelijkheid?
Een van mijn missies is om voeding weer terug te brengen naar waar het thuishoort: als basis voor een gezond leven en een gezonde samenleving. Niet als sluitpost in bv de zorg, maar als essentiële vorm van preventie, herstel en zelfzorg. Maar wel met de bril van realisme op!
Ik nodig je uit om anders naar voeding te kijken: niet alleen als product, maar als verbinding – met de aarde, met je lijf, met je leefomgeving. Bluezone is het levende bewijs voor de impact hiervan, maar is dit een keuze of de omstandigheid. Samen kijken naar hoe we bijvoorbeeld gezonde zorg laten beginnen op je bord én bij de mensen die het voedsel telen, bereiden en delen.
Dé uitdaging waar ik voor sta: De vraag “ wat is de impact van mijn keuze” is een telkens terugkomend issue bij zowel consument als producent. De eiwittransitie als voorbeeld, de plantificering van ons eten is een goede ontwikkeling voor bijvoorbeeld CO2 reductie, maar als consument komen we essentiële aminozuren te kort in onze ADH. Hybride zou hier een goede midden weg zijn, dus deels vlees met deels plantaardige grondstof. Maar we willen geen concessies doen in structuur, smaak, prijs, marge etc. Met als bijkomend probleem dat we van de term hybride niet direct hongerig worden. De grondstof die nu vaak word gebruikt als vleesvervanging is dan wel van plantaardige oorsprong in de basis maar is high processed en voorzien van een boekwerk aan hulpstoffen, schiet dit dan zijn doel voorbij. Kortom hoe dicht willen we bij de natuur staan en wat zijn hiervan de voordelen en is het haalbaar?
Gezond onderwijs
Monique Engberink | Expeditiewijz
"Onderwijs is een ontdekkingsreis waarin kinderen zichzelf en de wereld leren kennen."
Ik ben Monique, oprichter van Basisschool Expeditiewijz in Hengelo: een plek waar onderwijs niet begint bij toetsen en prestaties, maar bij nieuwsgierigheid, verwondering en écht contact. Vanuit mijn ervaring als leerkracht en mijn verlangen naar betekenisvol leren, bouw ik aan onderwijs waarin kinderen zichzelf mogen zijn én tot bloei komen.
Mijn missie is om onderwijs weer gezond te maken – voor kinderen én voor leraren. Minder druk, meer ruimte. Minder moeten, meer mogen. Leren vanuit verbinding met jezelf, met elkaar en met de wereld. Want gezond onderwijs begint bij vertrouwen, rust en echte aandacht.
Ik neem de ervaring mee van een andere manier van kijken naar leren. Geen standaardmodellen, maar onderwijs als expeditie: vol richting, ontdekking, reflectie en betekenis. Een plek waar je als kind mag leren wie je bent én hoe je bij kunt dragen aan een mooiere wereld.
Dé uitdaging waar ik voor sta: Hoe creëren we ruimte voor welzijn, zingeving en persoonlijke ontwikkeling in een onderwijssysteem dat vooral focust op prestaties en meetbaarheid?