We maken de komende weken een rondje langs de inzendingen voor de Blue Zone Festival Award 2024. In dit artikel zoomen we in op Kas&Co. Kas&Co kreeg de tweede prijs in de categorie vastgoedontwikkelingen. Lees je mee?
Omschrijving
Meergeneratie wonen in hartje Utrecht. Een uniek project waarin we flexibel, individueel wonen samenbrengen met collectief functioneren.
Doelstelling: Meergeneratie
In Nederland overheerst de traditie van individueel wonen: iedereen zijn eigen huisje, boompje, beestje. Echter naast deze individualiteit ligt het verlangen om in collectiviteit te functioneren. Wij brengen beide principes bij elkaar in ons project Kas&Co. We lieten ons hierbij inspireren door onze oosterburen. In Duitsland is het principe Meergeneratie wonen (Mehrgenarationshauser) een wijdverspreid en goed functionerend onderdeel van de samenleving. Met de realisatie van Kas&CO is dit concept voor het eerst in Nederland geïntroduceerd. In onze visie vertegenwoordigt het concept van Meergeneratie wonen de wens en de drive van bewoners om tijd, kennis, kunde en ruimte met elkaar te delen. Niet vanuit verplichting, maar vanuit eigen kracht en motivatie. Ruimte voor sociale interactie, beweging, gezonde voeding, natuur, zingeving, weerbaarheid en het meedoen in de community. Dit concept stuurt niet op de alom bekende doelgroepen benadering, maar gaat uit van verbinding op leefstijl. Leeftijd speelt geen rol! Sterker nog, verbinding tussen diverse generaties zorgt juist voor een versterking van het concept en vergroot het eigen leefperspectief.
Meergeneratie in Kas&Co
De essentie van het meergeneratiehof Kas&Co is dat mensen hun kennis, kunde, tijd en ruimte met anderen delen. Het is Co-Wonen: iedereen zijn eigen woning en daarnaast een samen. Centraal in deze visie staan de collectieve ruimtes. Voor Kas&Co zijn het gezamenlijke binnenhof met kas het meest in het oog springend. Het prachtige, groene binnenhof is maar liefst 1200m2 groot en de kas is ruim 150m2. De collectieve ruimtes zijn zo in het project verweven dat bewoners deze altijd doorkruizen op weg naar hun woning. Dit werkt sociale interactie in de hand en stimuleert tot meedoen in de community. De gezamenlijke tuin zorgt onder andere voor beweging, gezonde voeding, natuur dichtbij en zingeving. De gezonde leefomgeving die vanuit dit concept is ontstaan vergroot de vitaliteit en weerbaarheid van de bewoners én draagt bij aan het woongenot.
Samenwerking
Samen met INBO Architecten en onze vaste partner RRog Stedenbouw en Landschap hebben we onze visie ontwikkeld, verfijnd en gerealiseerd. Een samenwerking waarin we elkaar uitdagen, aanscherpen en het beste in onszelf naar boven halen. We zijn trots op de hoogwaardige architectonische afwisselende verschijningsvormen, het duurzame, gezonde leefmilieu en natuurlijk in het bijzonder het invoeren van het meergeneratieconcept in Nederland! Dat deden we niet met ons drieën. Door een unieke samenwerking tussen ontwikkelaar, architect, makelaar, leefstijl specialist, gemeente, ontwerper, stedenbouwkundige én de toekomstige bewoners, is Kas&Co toekomstbestendig en voegt waarde toe aan haar omgeving.
Plan van aanpak: Bouwbiologie
Mensen leven ca. 90% van hun tijd binnen. In huis, op kantoor, in de auto, in winkels en onze kinderen op school. Dat stelt hoge eisen aan het binnenklimaat. De menselijke gezondheid gedijt het best in de natuur. Buiten dus. Hoe natuurlijker de omstandigheden binnen, des te beter is de basis voor gezonder wonen, werken en leren. De visie vanuit de bouwbiologie gaat over het creëren van een gezonde leefomgeving waarin een goede balans ontstaat tussen mens, natuur en architectuur. Het is gebaseerd op 25 richtlijnen onderverdeeld in 5 categorieën: binnenklimaat, bouwmaterialen & inrichting, ontwerp & architectuur, milieu/energie & water en eco-sociale leefomgeving. Door deze elementen gedurende de ontwerpfase en de uitvoeringsfase steeds voor ogen te houden creëren we een gezonde leefomgeving.
Vertaling naar Kas&Co
Dit deden we ook voor Kas&Co. We introduceerde deelauto’s van WeDriveSolar en gaven alle individuele parkeerplekken een eigen laadpaal om elektrisch rijden optimaal te stimuleren. De unieke binnenplaats is gerealiseerd met veel en verschillende groenvoorzieningen waarbij de bewoners zelf de mogelijkheid kregen (en krijgen) om de groensoorten in te vullen voor de moes- en kruidentuin. Op de unieke binnenplaats zijn de groenvoorzieningen gecombineerd met ontmoetingsplekken voor bewoners. Het hele concept is immers gericht op ontmoeting tussen jong en oud. In de benedentuin vangen we water op in een vijver. Dit water benutten de bewoners voor bewatering van de tuin. De hittestress beperken we dankzij de grote bomen die schaduw creëren op de woningen.
De woningen zelf zijn gasloos en energieneutraal. Het project is, aantoonbaar, gerealiseerd met een GPR score van gemiddeld 8,0 en een CPG (Circulariteit Prestatie Gebouw) van ruim 7,5. In het project hebben we bewust gekozen voor een bovengrondse parkeeroplossing. De entree van de parkeergarage is als onderdeel van de architectuur ingepast. Door deze verweving ontstond er voor de bewoners de mogelijkheid om de collectiviteit van het autogebruik goed te organiseren. Bovenop het parkeerdek is vervolgens de collectieve tuin aangelegd. Met de huidige circulaire en duurzame doelstellingen verwachten we dat in de toekomst de parkeervraag daalt. Gerealiseerde parkeerplekken zijn op den duur waarschijnlijk niet meer nodig. Een bovengronds parkeerdek is dan makkelijk te transformeren naar een andere bestemming. Ondergrondse oplossingen resulteren echter in ongebruikte ‘lege bakken’.
Durf te kiezen
Het Hegeman Meergeneratie-woonconcept is niet voor iedereen. Door duidelijk te omschrijven wat je van ons concept mag verwachten, kiezen toekomstige bewoners bewust voor meergeneratiewonen. Het meergeneratiewonen heeft verschillende ‘verschijningsvormen’, zowel in stedenbouw als in beeldkwaliteit/architectuur. De manier waarop je tijd, kennis, kunde en ruimte deelt, het uitgangspunt in elk meergeneratieconcept, is niet altijd hetzelfde. Elk project is uniek en ziet er anders uit afhankelijk van locatie, omgeving, product en beoogde leefstijl van toekomstige bewoners.
Lessen en ervaringen
Communiceer verwachtingen helder. Betrek geïnteresseerden vroeg in je proces en maak een duidelijke planning met mijlpalen en beslismomenten. Geef bandbreedtes voor de V.O.N. prijzen en vertel wat al vast ligt en wat niet. Wees duidelijk waar toekomstige bewoners over mogen meebeslissen en ideeën voor aandragen, en waarover niet. Laat toekomstige bewoners motiveren, bijvoorbeeld middels een ‘sollicitatiebrief,’ waarom zij geïnteresseerd zijn in het meergeneratiewonen. Nodig toekomstige bewoners persoonlijk uit voor een meet-up om je concept verder uit te leggen en geef ruimte voor inbreng van ideeën, aanvullingen, etc.
Organiseer workshops met serieuze kandidaten die na de meet-ups aangeven graag verder te willen. Mogelijke onderwerpen zijn: gezamenlijke ruimtes vorm/inhoud geven of de keuze mogelijkheden voor hun privé woning/appartement. Verwerk de ingebrachte ideeën in je plan en koppel terug hoe je ze verwerkt in het plan.
Denk goed na wanneer je kopers contracteert hoe je het concept ‘bewaakt’ bij doorverkoop. Maak in ieder geval een lijst van geïnteresseerden en geef die voorrang bij doorverkoop. Bijvoorbeeld gedurende 6 weken. Leg uit wat je in de VVE doet en kunt. Wat zijn de kosten van de gezamenlijke ruimtes/activiteiten en hoe hoog is je bijdrage per maand? Laat je eigenaren van duurdere woningen/appartementen meer betalen dan de eigenaren van goedkopere/kleinere woningen. Betaal je als alleenstaande minder dan met een gezin?
Maak in je ontwerp de kans op spontane ontmoetingen zo groot mogelijk. De routing in je project bepaalt voor een groot deel de kans op spontane ontmoetingen. Hoe kom je van entree/parkeren langs de gezamenlijke ruimtes bij je woning is dus zeer relevant.
Bepaal, afhankelijk van de leefstijl van de beoogde kopers en de locatie, de optimale grootte van de privé buitenruimte en hou je daaraan vast. Het is namelijk onze ervaring dat makelaars graag zoveel mogelijk privé buitenruimte verkopen. Dat verhoogt volgens hen de prijs.
Bron: Hegeman Bouwgroep